نخستین جشنواره استانی سلامت و رسانه مقدمه عصر حاضر عصر سلطه و دوران طلایی ارتباطات است . بیگمان در مورد همه مسائل جهان، رسالت بزرگ و مهم اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و مدیریت افکار عمومی در راستای تحق اهداف و چشم انداز ترسیم شده بر دوش رسانههای جمعی است. امروزه رسانهها با گسترش مرزهای جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی، هویت انسان معاصر را تحت تأثیر خود قرار دادهاند، طوری که میتوان هویت انسان مدرن امروزی را هویت وابسته به رسانه نام گذاشت. رسانهها همانگونه که در ایجاد وحدت، همدلی و همگرایی، تقویت اعتماد به نفس و خود باوری و خلاقیت و نوآوری سازمانی و ملی، اعتماد و امید آفرینی سهم بهسزایی دارند، در مقابل می توانند بحران زا نیز باشند و گام در مسیر تضعیف پایههای اصلی قدرت جامعه نیز بگذارند . با توجه به کارکردهای متنوع رسانههای جمعی، همچون آگاهی بخشی ، اطلاع رسانی موثر و ماموریت محور، ایجاد انسجام و همبستگی، تعهد و تعلق سازمانی و اجتماعی، نظارت بر عملکرد مدیریتی، حمایت از مدیران کارآمد، کارآفرین و جهادی، فراهم کردن زمینههای مشارکت عمومی و اجتماعی، رصد امور و نظامات و تعاملات اجتماعی، میتوانند جایگاه شایسته و در خور اعتنائی در تکوین، تکامل و نهادینهسازی شاخصها و عناصر بنیادین ساختارهای کشور به خصوص در حوزه سلامت داشته باشند.
رسانهها امری فراگیرند ویژگی اصلی رسانهها « همه جا و فراگیر بودن، آگاه و بیدار بودن و مسئولیت پذیر بودن آنهاست. آنها میتوانند یک کلاس آموزشی و تربیتی بیدیوار با میلیاردها شنونده و بیننده تشکیل دهند. وظیفه حراست از محیــط و ایجاد امنیت و آرامش فردی و اجتماعی را بر عهده دارند ؛ آنها با ایجاد همبستگی میان همه عناصر و اجزای یک جامعه، امید و اعتماد را تقویت می کنند، خلاقیت و نوآوری را شکوفا می کنند، در پاسخ به نیازهای جامعه مسئولیت انتقـال میراث اجتماعی از نسلی به نسل دیگر را با سیری توسعه یابنده و شتابنده برعهده دارند . رسانهها هم حرکت، پویایی، شور و نشاط امید را ایجاد، تقویت و منتقل میکنند و هم رخوت، تنبلی و سستی را از سازمان ها و جامعه می زدایند . از یک سو احساسهای عاطفی و ارزش های انسانی، محبت، صداقت و عشق به خدمت صادقانه را بر میانگیزانند و از سوی دیـگر، زشتی، بی ارزش و بی فایده بودن، یاس، نا امیدی، دشمنی، بیاعتمادی، دروغ، غیبت، تهمت و بهتان و ... را کمرنگ ، کم اثر تر و بی اثر میکنند و رذیلت ها را به فضیلت ها و ارزش ها تغییر می دهند. این کارکرد همزمان و توامان و بسیار مهم و حساس وظیفه و تکلیف یک رسانه فاخر، حرفه ای و در تراز جمهوری اسلامی ایران است . این جشنواره در نظر دارد با همکاری و مشارکت اصحاب متعهد و متخصص رسانه و با تقویت کار تخصصی ، حرفه ای و اخلاق محور و استفاده بهینه از این ظرفیت عظیم و بی بدیل در بخش رسانه های مکتوب، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری و دیزاین های دو سال اخیر و در ۸ محور ذیل با رقابت سالم و سازنده بنای نخستین جشنواره استانی سلامت و رسانهرا بنیان گذاشته و زمینه ساز تقویت و توسعه تعامل و همکاری فیمابین برای ارتقاء سطح سلامت مردم عزیز و نجیب استان و اجتماعی سازی سلامت را فراهم نماید .